Categorieën
Onzichtbaar

Preventie 2.0 – Wacht niet tot het te laat is

Dit artikel is onderdeel van een whitepaper over een gedragsgerichte aanpak van betalingsproblematiek. Het gehele paper is te downloaden onder aan deze pagina, maar lees eerst even over tijdig ingrijpen met preventie.

Je hebt een klant in het vizier en hij stroomt in bij preventie…

… Omdat hij zichzelf heeft gemeld, of omdat je hem proactief hebt benaderd. Maar wat dan? Betaalpauzes, herstructurering, betaalregelingen, het zijn allemaal goede instrumenten om een klant wat lucht te geven. De vraag is echter in hoeverre de grondoorzaak hiermee wordt bestreden.

Betalingsproblemen ontstaan vaak door een levensgebeurtenis, waarop het gedrag van de klant nog niet is aangepast. Met het verstrekken van informatie kom je een stukje, maar dat is niet voldoende. Het gaat in een situatie als deze namelijk niet om het denkvermogen, en daarmee de capaciteit om informatie tot je te nemen, maar het doenvermogen. Met een gedragsgerichte aanpak kun je het doenvermogen van een klant vergroten, en werken aan de oorzaak. Een klant die in staat is betere financiële keuzes te maken heeft grotere kans op een gezonde financiële situatie.

Kijk bij preventie naar een oplossing die op dat moment passend is. Het is goed om procedures te hebben en volgorderlijkheden waarin je maatregelen treft, maar ook dat je de menselijke maat hanteert. Kijk daarom wat er op dat moment passend is en grootste kans op een first-time-right oplevert. Wacht niet te lang met het inzetten van hulpmiddelen die je normaliter wellicht reserveert voor beheer. Dan heb je namelijk gewacht tot het probleem eigenlijk te groot is geworden. Kijk per klant wat de situatie is, en hoe urgent zijn problemen zijn. Door in de preventiefase grotere maatregelen te nemen, geef je misschien iets eerder wat meer geld uit, maar kun je kosten, moeite en stress op lange termijn besparen voor jezelf en de klant!

Verder lezen? In ons whitepaper lees je onder andere over de klant in het vizier, een duurzame gedragsverandering en verantwoordelijkheden die je als schuldeiser kunt nemen. Download het paper snel om te zien hoe jij je preventie- en beheerbeleid makkelijker, efficiënter en leuker voor jezelf en klant kunt maken!