Categorieën
Gedragswetenschap

Show je savings!

20 studenten van de master Behavioural Economics aan de Erasmus Universiteit Rotterdam deden drie weken onderzoek gedragseconomische effecten die ervoor zorgen dat je wel, of misschien juist niet, werkt aan je persoonlijke financiën. Hun bevindingen lees je komende maanden in onze blogs.

Vandaag deel 3: hoe zichtbaar sparen naast zichtbaar spenden helpt je doelen te halen. Veel dank aan Federico, Puck, Priyanka en Manuel voor hun mooie onderzoek! 

Show je savings!

Sporters, muzikanten, televisiesterren en andere celebrities, je hoeft maar kort op hun Instagram te scrollen en je ziet de nieuwste spullen die ze hebben gekocht of de gave activiteiten die ze doen. Binnen je vriendengroep gebeurt waarschijnlijk hetzelfde. Je praat over wat je hebt gekocht of wat je hebt gedaan, waardoor dit zichtbaar wordt. 

Studenten van de EUR deden onderzoek naar de visibility bias in relatie tot je spaargedrag. Kan praten over je uitgaven en activiteiten, maar niet over de dingen die je spaart of niet doet invloed hebben op je financiën?

Hoe werkt de visibility bias?

Om je heen zie je mensen activiteiten ondernemen, dingen kopen en in algemene zin geld uitgeven. Dat maakt het voor jou normaal om deze activiteiten te ondernemen. Je gaat het daarom zelf ook meer doen. Als gevolg gaan jouw vrienden dat ook weer zien. Op die manier werkt het effect door. 

Wat je daartegenover niet ziet, zijn de dingen die mensen niet doen. De keuzes die ze maken om geld te sparen, te investeren of in ieder geval niet uit te geven zijn niet zichtbaar. Daarmee heb je op dat vlak niet dezelfde sociale stimulans, dat kan het lastig maken om meer te sparen. 

Wat kun je er dan aan doen?

Speak up! Praten over je financiën is niet gek. Natuurlijk mag je zelf grenzen aangeven over wat je wel en niet met anderen wilt delen, maar het is niet gek om te vragen hoe andere mensen ervoor zorgen dat ze voldoende sparen.

Daarbij kun je je altijd bedenken, dat voor ieder van je vrienden die je op je social media iets leuks ziet doen, er minimaal evenveel zijn die op dat moment helemaal niet iets leuks aan het doen zijn. Daarbij is geld niet uitgeven niet alleen goed voor je portemonnee, en spaarpot voor later, maar ook voor de planeet! We kunnen namelijk wel met wat minder spullen…

Het kwantitatieve onderzoek dat de studenten deden gaf geen significante resultaten. Gegeven de limitaties (het onderzoek moest in zeer korte tijd worden uitgevoerd) houden we hier de literatuurstudie en daaruit volgende conclusies aan.