Categorieën
Keuzebegeleiding Pensioen

Keuzebegeleiding bij pensioen #4 – Drie snelle stappen voor betere keuzebegeleiding aan je deelnemers

Keuzebegeleiding bij pensioen #4 – Drie snelle stappen voor betere keuzebegeleiding aan je deelnemers

In deze serie krijg jij een inkijkje in de onderwerpen die spelen rondom pensioen! Wekelijks stuurt Sofie rond dinsdag nieuwe inzichten. Vandaag op het programma: keuzebegeleiding, een belangrijk onderdeel van de Wet toekomst pensioenen!

Over keuzebegeleiding

Met de invoering van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) moeten pensioenaanbieders klanten begeleiden bij het maken van keuzes over hun pensioen. In het eerste deel van deze nieuwsbrief reeks kwamen een aantal van die onderwerpen al aan bod. Keuzebegeleiding is opgenomen in de Wtp, omdat een deelnemer zowel in de opbouwfase als bij pensioendatum een aantal keuzes kan maken. Deze keuzes zijn zowel complex als impactvol en voor de gemiddelde deelnemer niet zelfstandig te doorgronden. Een pensioenaanbieder moet daarom begeleiding bieden die ervoor zorgt dat een deelnemer een weloverwogen en passende beslissing neemt.

Wat moet een pensioenaanbieder doen?

Om een weloverwogen en passende beslissing te kunnen faciliteren is het belangrijk dat een pensioenaanbieder een deelnemer helpt over drie assen:

  1. Een deelnemer moet een beslissing nemen die inhoudelijk past bij zijn situatie
  2. Een deelnemer moet een gemakkelijk en uitnodigend keuzeproces doorlopen
  3. De presentatie van de informatie moet een weloverwogen beslissing faciliteren
Goede keuzebegeleiding is passend gemakkelijk en veroverwogen

Een beslissing past inhoudelijk bij de situatie van de deelnemer

Voor veel keuzes geldt dat er weliswaar geen goed of fout is, maar wel beslissingen die beter of minder goed bij een deelnemer passen. Daarom is het belangrijk dat een pensioenaanbieder in de keuzebegeleiding rekening houdt met de persoonlijke situatie van de deelnemer. Dat kan door beschikbare informatie (bijvoorbeeld pensioenopbouw, inkomen, leeftijd, et cetera) vooraf mee te nemen in de begeleiding. Maar ook door benodigde informatie die nog niet bekend is (pensioendoelen, afhankelijkheid van pensioen, overige pensioenpotjes, et cetera) op te halen bij de deelnemer. Houd daarbij wel rekening met dat je een deelnemer niet overvraagd en daarmee afschrikt!

Het keuzeproces is uitnodigend en gemakkelijk

Om een goede keuze te faciliteren is het belangrijk dat een deelnemer überhaupt een beslissing neemt. Wanneer mensen iets moeilijk, stressvol, tijdsintensief of irrelevant vinden, vertonen ze eerder uit- of afstelgedrag. Het is daarom belangrijk dat het keuzeproces en de keuzeomgeving prettig, uitnodigend en gemakkelijk te doorlopen is voor de deelnemer. Elementen waar je onder andere rekening mee kunt houden zijn:

  • Zorg dat je een klant op het juiste moment benadert. Wanneer een deelnemer in een rustiger vaarwater zit, is het makkelijker en aantrekkelijker om aan financiën te werken dan wanneer er een stressvolle situatie is.
  • Maak de klantreis om mee te doen zo makkelijk mogelijk. Om dat te doen is het belangrijk te weten waar de knelpunten zitten. Hebben jouw deelnemers weinig kennis van technologie? Dan is inloggen met DigID voor hen misschien niet zo makkelijk als jij denkt. Door meer ondersteuning te bieden bij het inlogproces, neem je bijvoorbeeld blokkades weg.
  • Houd rekening met het gemiddelde interesse- en kennisniveau van deelnemers. Het gebruiken van B1-vocabulaire in communicatie wordt steeds gewoner, maar termen als risicobereidheid en risicodraagkracht blijven gebruikt worden. Weet wat jouw deelnemers begrijpen, waar hun interesses liggen en stem je communicatie daarop af.

De presentatie van informatie faciliteert een weloverwogen beslissing

Voor professionals in de financiële sector zijn geschreven teksten, cijfers, percentages en geldtermen gesneden koek. Voor een heel groot gedeelte van de Nederlanders is dit helemaal niet zo makkelijk. Het op de juiste manier presenteren van informatie maakt dat een deelnemer dit véél beter tot zich kan nemen. Denk bijvoorbeeld aan een animatie in plaats van een paar alinea’s tekst.

Stap voor stap makkelijker voor deelnemers. Visualiseren helpt.

Als je als pensioenaanbieder rekening houdt met deze drie punten, biedt je al een goede basis voor keuzebegeleiding bij pensioenen. En met behulp van gedragswetenschap kun je het proces voor de klant nog verder verbeteren. Hoe je dat moet doen, lees je in de volgende editie van de pensioen nieuwsbrief van Sofie!

In deze editie van de nieuwsbrief bespreekt Sofie het belang van goede keuzebegeleiding rondom pensioenen. Wat kan een pensioenaanbieder doen om een deelnemer goed te ondersteunen? En wat moet je vooral niet doen? Je leest het in deze nieuwsbrief!

De nieuwsbrief van volgende week gaat dieper in op keuzebegeleiding; wat heeft gedrag met keuzebegeleiding te maken? En wat is er al vanuit de gedragswetenschap bekend? Abonneer je hier op onze nieuwsbrief!