Sofie start pilot nazorg bij (mogelijke) betalingsproblemen

Op 1 februari is Sofie samen met een hypotheekverstrekker de pilot Nazorg bij (mogelijke) betalingsproblemen gestart. Samen ondersteunen zij 650 klanten een jaar lang met nazorg na eventuele betalingsproblemen met de hypotheek. Astrid Bruinsma – Eggink, oprichter van Sofie vertelt: “Wij vinden het een ontzettende eer om deze mensen te ondersteunen, door omgaan met geld makkelijker en leuker te maken. We meten dan ook onze sociale impact door te kijken hoe mensen zich gedurende de pilot voelen over hun geldzaken. In de hypotheekverstrekker hebben we echt een partner gevonden die gaat voor duurzame resultaten.”

Mocht het gedurende het jaar tegenzitten dan ontvangen gezinnen laagdrempelig hulp vanuit de hypotheekverstrekker. Ook krijgen zij meer inzicht in hun financiën en zijn er innovatieve toevoegingen aan de app van Sofie die mensen ondersteunen om in actie te komen. Denk dat bijvoorbeeld aan workshops voor de klanten, iedere maand een video rond de datum dat je salaris ontvangt, een weekbudget die je helpt je variabele uitgaven onder controle te houden en het heel simpel bijhouden van een digitaal kasboekje.

In de pilot werkt Sofie samen met financiële experts Marjan Heemskerk van the happy financial en Sabine Samsom van Finance Queen. Zo krijgen zowel ondernemers als andere klanten die begeleiding die ze goed kunnen gebruiken en bovenal praktische tips.

De pilot is tevens onderdeel van het Actieplan Consumentenkeuzes om mensen op basis van gedragswetenschappen te stimuleren in actie komen en financieel zelfredzamer te worden. Het Actieplan Consumentenkeuzes is een initiatief van het Ministerie van Financiën en een publiek-private samenwerking van meer dan 50 partijen om maatschappelijke problemen rondom financiën op te lossen met behulp van innovatieve interventies vanuit gedragswetenschappen.