Veelgestelde vragen over Sofie

Algemeen

Waar helpt Sofie mij mee?

Sofie moedigt je aan financieel gezonder en groener te leven. Met de app van Sofie ontdek je jouw doelen, maak je handige spaarpotjes en krijg je inzicht in je inkomsten en uitgaven. Ook zet je automatisch geld opzij. Zo wordt omgaan met je geld een gewoonte. Sofie maakt geld leuk en makkelijk!

Waar kan ik de app van Sofie downloaden?

Je downloadt de app van Sofie heel simpel via je telefoon. Sofie is beschikbaar in zowel de App Store (iOS) als de Google Play Store (Android).

Klik hier om Sofie te downloaden voor Android.

Klik hier om Sofie te downloaden voor iOS.

Hoe is de Sofie-app anders dan mijn bankieren app?

Sofie moedigt je aan financieel gezonder en groener te leven. Dit doet Sofie door inzicht en actie.

De app van Sofie is leuk

  • Gericht op jouw doelen en niet op problemen.
  • Positieve insteek en vrolijke kleuren.
  • Sofie viert het als je je doelen haalt.
  • Sofie laat je over een jaar zien wat je hebt gedaan.
  • Ontdek nieuwe gelddoelen en groene doelen.
  • Bekijk video’s met tips.

De app van Sofie is onafhankelijk

  • De app van Sofie is niet van een bank.
  • Jouw persoonlijke data is van jou.
  • Sofie gebruikt de data niet om je te benaderen voor financiële producten.
  • Je kunt rekeningen van meerdere banken toevoegen.

De app van Sofie moedigt je aan

  • Ondersteunt je om je doelen duidelijk te maken zodat je ze eerder haalt.
  • Geeft je ideeën en voorbeelden hoe andere mensen hun doelen kiezen en halen.
  • Kleine stappen zetten en aan de slag zijn met je geldzaken.
  • Eenvoudig kiezen om te starten met een buffer opbouwen, besparen op boodschappen of geld opzijzetten voor je spaardoel.
  • Meer grip op uitgaven die je elke week hebt met een twinkelend weekbudget dat bij je past.
  • Houd spaardoelen bij.
  • Zet geld opzij voor advies over geldzaken
  • Houd eenvoudig een kasboekje bij voor bijvoorbeeld boodschappen.
  • Geldzaken worden een gewoonte door:
    • dagelijks geld opzij te zetten;
    • tegelijk te sparen voor leuke en belangrijke doelen;
    • direct geld opzij te zetten wanneer je je salaris ontvangt.

De app van Sofie is een mix tussen persoonlijk en digitaal

  • De app helpt je met je geldzaken
  • Er zijn ook video’s waarin je hoort en ziet hoe je geldzaken en groener leven aanpakt.
  • Workshops met financiële experts waar je jouw vragen stelt.

De app biedt laagdrempelig hulp

  • Als jouw werkgever dit aanbiedt: direct contact via de telefoon met jouw budgetcoach.
  • Via Whatsapp stel je jouw vraag aan Sofie.
  • Video’s en tips waar je makkelijk bij kan.
Kan mijn partner ook gebruik maken van Sofie?

Ja dat kan, als je samen een account wilt delen. Met een abonnement bij Sofie kan je 1 account aanmaken. Je installeert de app dan op twee telefoons.

Je houdt dan samen je uitgaven direct bij, bijvoorbeeld als je een bonnetje ontvangt bij de winkel. Ook is het mogelijk om meerdere bankrekeningen te verbinden aan hetzelfde account.

Hoe verwijder ik mijn account bij Sofie?

Je verwijdert je account gemakkelijk in de app van Sofie. Ga hiervoor binnen de app naar het tandwieltje rechtsboven in het scherm, kies daar voor “Account verwijderen” en volg de uitleg in de app.

Sofie verwijdert dan jouw account, jouw persoonlijke gegevens die je in de app hebt ingevuld, de bankrekening(en) en de bijbehorende transactiegegevens die aan jou als persoon zijn verbonden.

Is Sofie geschikt voor een tablet?

Sofie werkt optimaal op een smartphone.

Mijn vraag staat er niet tussen? Wie helpt mij?

Heb je een andere vraag? Neem dan contact op met Sofie via de mail of WhatsApp.

Privacy

Hoe gaat Sofie om met mijn privacy?

Jij bent zelf de baas over je geldzaken en ook jouw data. Lees in het privacybeleid hoe Sofie omgaat met jouw data.

Waarom zou ik mijn bankrekening verbinden?

Sofie helpt jou dan het beste met inzichten in je geldzaken.

  • Krijg inzichten over je uitgaven per week, maand, en jaar en zie waar je geld naartoe gaat.
  • Met het twinkelend weekbudget bepaal jij hoeveel je van jezelf mag uitgeven, en houd je eenvoudig bij wanneer je dat budget hebt bereikt.

Twijfel je nog over het koppelen van je rekening? Lees dan in het privacybeleid hoe Sofie omgaat met jouw data.

Wil je je rekening niet koppelen? Geen probleem! Je gebruikt de app van Sofie dan nog steeds voor je geldzaken. Je ontdekt jouw doelen, kijkt bijvoorbeeld naar video’s met tips over geldzaken en houdt eenvoudig je spaardoelen en uitgaven bij.

Waar gebruikt Sofie mijn financiële gegevens voor als ik mijn bankrekening verbind?

Sofie gebruikt jouw gegevens om je inzichten te geven. Je gegevens staan veilig opgeslagen en worden alleen aangesproken op het moment dat jij de inzichten laadt in de Sofie app.

Sofie verkoopt gegevens niet en deelt jouw gegevens niet met andere organisaties of personen, tenzij jij daar toestemming voor geeft. Akkoord gaan met de privacyverklaring is niet hetzelfde als toestemming gegeven, we vragen dit altijd expliciet. Sofie vindt het namelijk belangrijk dat jij de baas bent over je eigen gegevens.

Meer informatie over hoe Sofie omgaat met jouw gegevens vind je in het privacybeleid.

Hoe lang bewaart Sofie de (financiële) gegevens van mijn bankrekening?

Sofie bewaart jouw gegevens 1 jaar, 1 maand en 1 dag. Dit doet Sofie met het doel om je inzicht in je geld te geven.

Meer informatie over hoe Sofie omgaat met jouw gegevens vind je in het privacybeleid.

Hoe kan ik de (financiële) gegevens van mijn bankrekening eerder verwijderen?

Bankrekening verwijderen

Je verwijdert je bankrekening eenvoudig in de app. Dit doe je door te klikken op het tandwieltje rechtsboven in de app. Kies hier voor “Betaalrekeningen beheren” en volg de uitleg in de app. Wanneer je een rekening verwijdert in de app van Sofie, dan verwijdert Sofie ook meteen de bijbehorende inkomsten en uitgaven en andere gegevens van je bankrekening.

Account verwijderen

Je kunt ook je volledige account verwijderen in de app. Ga hiervoor binnen de app naar het tandwieltje rechtsboven in het scherm. Kies daar voor “Account verwijderen” en volg de uitleg in de app. Sofie verwijdert dan jouw persoonlijke gegevens die je in de app hebt ingevuld, de bankrekening(en) en de bijbehorende transactiegegevens die aan jou als persoon zijn gekoppeld.

Lukt dit niet? Stuur dan een mailtje naar info@mijnsofie.nl en Sofie regelt het.

Meer informatie over hoe Sofie omgaat met jouw gegevens vind je in het privacybeleid.

Welke (financiële) gegevens ontvangt en bewaart Sofie van mijn bankrekening?

Sofie ontvangt en bewaart alleen de gegevens die noodzakelijk zijn om je inzicht te geven in je geldzaken.

Meer informatie over hoe Sofie omgaat met jouw gegevens vind je in het privacybeleid.

Wie is Invers B.V. en waarom werkt Sofie met dit bedrijf samen?

Invers B.V. is het technische bedrijf waar Sofie mee samenwerkt om jou een overzicht te geven van je inkomsten en uitgaven. Invers haalt voor Sofie jouw bankgegevens op bij de bank. Daar hebben ze een vergunning voor. Vervolgens stuurt Invers de gegevens door naar Sofie, aangevuld met een categorie. Daarna verwijdert Invers zelf weer alle transactiegegevens.

Meer informatie over welke rechten en taken Invers precies heeft vind je in het privacybeleid van Sofie. Wil je nog meer weten over Invers? Kijk dan op hun website.

De app van Sofie

Waar gebruik ik de app van Sofie voor?

Met Sofie krijg je inzicht in je geld en ga je aan de slag! Ontdek jouw doelen, houd simpel overzicht, krijg meer inzicht in je geldzaken, bekijk video’s en zet geld opzij.

Een uitgebreider overzicht van alle mogelijkheden in de app vind je hier!

Hoe ontdek je (Spaar)doelen?

Op het tabblad ‘Ontdek’ vind je ideeën voor jouw (spaar)doelen. Waar zet jij geld voor opzij? Wat vind jij leuk? Wat vind jij belangrijk?

Voorbeelden van doelen gebruiken

Door op een doel te klikken, kun je een potje aanmaken voor dat doel. Start bijvoorbeeld met het bijhouden van een kasboek voor het besparen op je boodschappen, een pensioenpotje om eerder te stoppen met werken en een genietpotje om uit eten te gaan.

Start klein

Een tip van Sofie: het hoeft niet allemaal in één keer, start simpel dan blijft het leuk en overzichtelijk.

Begin met 3 doelen:

  1. Een leuk uitgeefdoel
  2. Een belangrijk spaardoel
  3. Een bespaardoel waar je geld voor de eerste twee doelen vandaan haalt

Wat ga jij doen? Verlaag je je vaste lasten, zodat je met het gezin een dag op stap gaat en geld opzijzet voor een buffer? Of bespaar je op energie zodat je meer overhoudt voor die mooie reis en je kunt starten met beleggen?

Hoe gebruik je de Potjes-functie?

Met ‘Potjes’ creëer je eenvoudig een overzicht van je geld in digitale potjes. Houd bijvoorbeeld je spaardoelen bij, zet geld opzij voor pensioen of gebruik een potje als kasboek om bij te houden hoeveel je aan boodschappen uitgeeft.

Je maakt de potjes persoonlijk en makkelijk te herkennen door het je eigen namen, kleuren en symbolen te geven. Ook kies je of een potje ”Leuk” of ”Belangrijk” is om overzicht te houden over je leuke en belangrijke (spaar)doelen.

Ook is het mogelijk om aan te geven welke bankrekening bij jouw potje hoort. Je krijgt dan automatisch herinneringen om het geld op de rekening te zetten die bij het potje hoort.

Meer weten over Potjes? Bekijk hieronder de handige uitlegvideo van Sofie!

Wat is een Automaatje?

Met een ‘Automaatje’ zet je automatisch geld opzij in je potjes. Op die manier maak je geld opzijzetten een gewoonte. Je automaatjes kunnen geld opzij zetten op vaste momenten, maar in de toekomst ook als je bijvoorbeeld naar Spotify luistert of op een bepaalde locatie aankomt.

Jij beslist hoe je voor je gelddoelen spaart. Zo maak je bijvoorbeeld een automaatje aan die elke dag € 2,- in een spaarpotje voor de zomervakantie stopt. Of een automaatje dat € 5,- opzijzet voor je pensioen, telkens wanneer je op je werk aankomt.

Meer weten over automaatjes? Bekijk hieronder de handige uitlegvideo van Sofie!

Wat zijn Versnellers?

Op het tabblad ‘Ontdek’ vind je ‘Versnellers’. Versnellers bieden je ideeën voor het aanmaken van automaatjes. (Zie: Wat is een Automaatje?) De versnellers zijn gebaseerd op hoe andere mensen hun geldzaken regelen. Misschien werkt dat ook wel voor jou!

Klik op het duimpje omhoog om zelf ook te starten met een idee. Wil je graag een ander idee zien? Klik dan op het duimpje naar beneden.

Hoe gebruik je het Acties-scherm?

Het ‘Acties’ scherm laat zien welke acties je nog moet ondernemen om je geldzaken goed geregeld te hebben.

Op het tabblad ‘Acties’ zie je onder ‘Doen‘ alle acties die je nog moet uitvoeren. Onder ‘Klaar‘ staan de acties die je afgerond hebt.

Als je potjes hebt, waarbij je hebt aangegeven welke rekening daarbij hoort, en een automaatje stopt automatisch geld in dat potje, dan krijg je een herinnering te zien in het acties-scherm om het geld voor dat potje over te maken naar de bijbehorende rekening. Je krijgt dan te zien hoeveel geld je moet overmaken.

Meer weten over het acties-scherm? Bekijk hieronder de handige uitlegvideo van Sofie!

Hoe werkt Inzicht?

Zodra je je bankrekening verbindt, geeft Sofie je inzicht in je inkomsten en uitgaven. Nu weet jij meteen hoeveel geld er naar je vaste lasten gaat.

Hoe koppel ik mijn bankrekening?

Je verbindt je betaalrekening in drie stappen:

  1. Op het tabblad Inzicht ga je akkoord met de privacyverklaring.
  2. Je stelt een pincode in als extra beveiliging. Met de pincode houd je je gegevens in de Sofie app privé. Je kunt ook je vingerafdruk of gezichtsherkenning gebruiken.
  3. Je koppelt je rekening via Invers
    • Je wordt doorgestuurd naar Invers. (Zie: Wie is Invers B.V. en waarom werkt Sofie met dit bedrijf samen?)
    • Via de pagina van Invers kies je de bankrekeningen die je wilt toevoegen.
    • Je wordt doorgestuurd naar jouw bank app. Daar geef je toestemming aan Invers om jouw gegevens op te halen voor Sofie.
    • Je komt terug in de Sofie app. Je bankrekening is nu gekoppeld.

Starten met Sofie

Hoe vul ik mijn code in om de app van Sofie te gebruiken?

Het invullen van je code voor de app van Sofie is erg simpel en kost niet meer dan 2 minuten. Klik hier voor meer uitleg over het starten met Sofie.

Hoe kom ik aan een code?

Sofie werkt samen met werkgevers, hypotheekverstrekkers en pensioenfondsen.

Binnenkort kun je ook direct bij Sofie een abonnement afsluiten. Als je dat nu al graag wil, stuur dan een mailtje naar info@mijnsofie.nl.

Wil je een jaar lang toegang tot de Sofie app in ruil voor het maandelijks geven van feedback? Stuur dan een mailtje naar oscar@mijnsofie.nl.

Waar vind ik mijn code?

De code staat in een e-mail die je krijgt van Sofie, je werkgever of je hypotheekverstrekker.

Waar krijg ik hulp bij het starten met Sofie?

Sofie heeft een handige pagina met uitleg over het starten met Sofie gemaakt. Kom je er na het lezen van die uitleg nog steeds niet uit? Neem dan contact op via WhatsApp of stuur een mail naar info@mijnsofie.nl.

Daarnaast zijn er regelmatig (online) bijeenkomsten waarvoor je je kunt inschrijven. (Zie: Bijeenkomsten)

Bijeenkomsten

Hoe meld ik me aan voor een bijeenkomst?
  1. Je meld je aan voor een bijeenkomst bij je werkgever als de app van Sofie niet ingezet wordt
  2. Als je recht hebt op een bijeenkomst en je hebt je code in de app ingevuld:
    • Je wordt automatisch ingeschreven voor de juiste bijeenkomst van Sofie! Je ontvangt binnen twee weken een mail met een bevestiging met de datum en tijd. De bijeenkomsten om te starten met de app van Sofie zijn elke eerste woensdag van de maand van 9:00 uur tot 10:30 uur.

Let op: voor het plannen van de bijeenkomsten werkt Sofie samen met Calendly. Alle mails over de bijeenkomsten worden daardoor verzonden door notifications@calendly.com.

Heb je twee weken na het invullen van je code nog geen mail ontvangen? Controleer dan eerst de ongewenste e-mail. Vind je hier ook geen mail? Stuur Sofie dan even een mail op info@mijnsofie.nl. Sofie schrijft je dan in voor de bijeenkomst.

Ik kan niet. Kan ik naar een andere bijeenkomst?

Ja! Je wisselt eenvoudig van bijeenkomst door te klikken op de knop “Verplaatsen” onderaan de mail die je hebt ontvangen. Je wordt vervolgens automatisch doorgestuurd naar de boekingspagina van Sofie. Hier kies je uit de beschikbare dagen.

Heel handig: Als je via de “Verplaatsen”-knop een nieuwe datum kiest, word je automatisch afgemeld bij de vorige bijeenkomst.

Wat houden de bijeenkomsten van Sofie in?

Sofie biedt veel verschillende soorten bijeenkomsten aan, in samenwerking met haar zakenpartners, bijvoorbeeld:

  • Rust in je geldzaken: start met Sofie! – In deze bijeenkomst vertelt oprichter en financieel adviseur Astrid Bruinsma-Eggink je alles wat je wil weten over de app van Sofie. Na de workshop ga je direct aan de slag met je geldzaken in de app!
  • Besparen met FinanceQueen – In deze bijeenkomst kijk je samen met financieel expert Sabine Samsom naar je boodschappenbonnetje en ontvang je heel veel handige tips. Na de workshop weet je precies op welk gebied je nog geld kunt besparen!
  • Verdienmodel verbeteren met the happy financial – In deze bijeenkomst ga je samen met financieel expert Marjan Heemskerk werken aan het verdienmodel van jouw bedrijf. Na de workshop ken je alle verbeterpunten en potentiële kansen voor jouw onderneming!

Wil je meer weten over een specifieke bijeenkomst, of wil je een bijeenkomst boeken? Stuur dan een mail naar info@mijnsofie.nl