Veelgestelde vragen over Sofie
Algemeen
Waar helpt Sofie mij mee?
Sofie moedigt je aan financieel gezonder en groener te leven. Met de app van Sofie ontdek je jouw doelen, maak je handige spaarpotjes en krijg je inzicht in je inkomsten en uitgaven. Ook zet je automatisch geld opzij, zo wordt omgaan met je geld een gewoonte. Sofie maakt geld leuk en makkelijk!
Hoe verschilt Sofie van een app van een bank?
Sofie moedigt je aan financieel gezonder en groener te leven. Dit doet Sofie door inzicht en actie!
De app van Sofie is leuk:
- Sofie richt zich ons op je doelen en niet op problemen
- Positieve insteek en vrolijke kleuren
- Sofie viert het als je je doelen haalt!
- Sofie laat je over een jaar zien wat je hebt gedaan
- Je kan netflixen naar je gelddoelen en groene doelen, video’s bekijken met tips
De app van Sofie is onafhankelijk:
- De app van Sofie is niet van een bank
- Jouw persoonlijke data is van jou
- Sofie gebruikt de data niet om je te benaderen voor financiële producten
- Je voegt jouw rekeningen van meerdere banken toe
De app van Sofie moedigt je aan:
- Ondersteuning om je doelen duidelijk te maken zodat je ze eerder haalt
- Ondersteuning om doelen te halen met ideeën en voorbeelden hoe andere mensen dat doen
- Kleine stappen zetten en aan de slag zijn met je geldzaken
- Eenvoudig kiezen om te starten met buffer opbouwen, besparen op boodschappen of geld opzijzetten voor je spaardoel
- Meer grip op uitgaven die je elke week hebt met een twinkelend weekbudget wat bij je past
- Houd spaardoelen bij
- Zet geld opzij voor financieel advies
- Houd eenvoudig een kasboekje bij voor bijvoorbeeld boodschappen
- Geldzaken worden een gewoonte door:
- geld opzij te zetten door wat je dagelijks doet
- bijvoorbeeld voor je pensioen sparen als je wegrijdt bij je werk
- tegelijk te sparen voor leuke en belangrijke doelen
- direct geld opzij te zetten als je salaris ontvangt
- geld opzij te zetten door wat je dagelijks doet
De app van Sofie is een mix tussen persoonlijk en digitaal:
- De app helpt je met je geldzaken
- Er zijn ook video’s waarin je hoort en ziet hoe je geldzaken en groener leven aanpakt
- Workshops met financiële experts waar je jouw vragen stelt
De app biedt laagdrempelig hulp:
- Als jouw werkgever dit aanbiedt: direct contact via de telefoon met jouw budgetcoach als het even tegenzit
- Via What’s app stel je jouw vraag aan Sofie
- Video’s en tips zijn beschikbaar
Kan mijn partner ook gebruik maken van Sofie?
Ja dat kan, als je samen een account wilt delen. Met een abonnement bij Sofie kan je 1 account aanmaken. Je installeert de app dan op twee telefoons.
Je houdt dan samen je uitgaven direct bij als je een bonnetje ontvangt bij de winkel. Ook is het mogelijk om meerdere bankrekeningen te verbinden aan hetzelfde account.
Hoe verwijder ik mijn account bij Sofie?
Je verwijdert je account gemakkelijk in de app van Sofie. Ga hiervoor binnen de app naar het tandwieltje rechtsboven in het scherm, kies daar voor “Account verwijderen” en volg de uitleg in de app.
Sofie verwijdert dan jouw account, jouw persoonlijke gegevens die je in de app hebt ingevuld, de bankrekening(en) en de bijbehorende transactiegegevens die aan jou als persoon zijn verbonden.
Is Sofie geschikt voor een tablet?
Sofie werkt optimaal op een smartphone. De tablet versie is niet up-to-date.
Mijn vraag staat er niet tussen? Wie helpt mij?
Heb je een andere vraag? Neem dan contact op met Sofie via de mail of WhatsApp.
Privacy
Hoe gaat Sofie om met mijn privacy?
Sofie heeft als regel dat jij zelf de baas bent over je geldzaken en ook jouw data. Lees in het privacybeleid hoe Sofie omgaat met jouw data.
Waarom zou ik mijn bankrekening verbinden?
Sofie helpt jou dan het beste met inzichten in je geldzaken. Zo zie je je inkomsten en uitgaven in verschillende overzichten, houdt je eenvoudig een weekbudget bij en nog veel meer! Een compleet overzicht van alle inzicht-functies van Sofie vind je hier!
Twijfel je nog over het koppelen van je rekening? Lees dan in het privacybeleid hoe Sofie omgaat met jouw data!
Wil je je rekening niet koppelen? Geen probleem! Je gebruikt de app van Sofie dan nog steeds voor jouw geldzaken. Je ontdekt jouw doelen, kijkt bijvoorbeeld naar video’s met tips over geldzaken en houdt eenvoudig je spaardoelen en kasboek bij.
Waar gebruikt Sofie mijn financiële gegevens voor als ik mijn bankrekening verbind?
Sofie gebruikt jouw gegevens alleen om ze vervolgens duidelijk aan jou als inzichten te laten zien. Ze verkoopt of deelt jouw gegevens nooit aan andere organisaties of personen zonder jouw toestemming. Sofie vindt het namelijk belangrijk dat jij de baas bent over je eigen gegevens!
Meer informatie over hoe Sofie omgaat met jouw gegevens vind je in het privacybeleid.
Hoelang bewaart Sofie mijn (financiële) gegevens van mijn bankrekening?
Sofie bewaart jouw gegevens 1 jaar, 1 maand en 1 dag. Dit doet Sofie met het doel om je inzicht in je geld te geven.
De omschrijving, naam of bankrekeningnummer van de organisatie of persoon waar je geld van hebt ontvangen of aan hebt uitgegeven bewaren we niet.
Meer informatie over hoe Sofie omgaat met jouw gegevens vind je in het privacybeleid.
Hoe kan ik mijn (financiële) gegevens van mijn bankrekening eerder verwijderen?
Bankrekening verwijderen
Je verwijdert je bankrekening eenvoudig in de app. Dit doe je door te klikken op het tandwieltje rechtsboven in de app. Kies hier voor “Betaalrekeningen beheren” en volg de uitleg in de app. Wanneer je een rekening verwijdert in de app van Sofie, dan verwijdert Sofie ook meteen de bijbehorende inkomsten en uitgaven en andere gegevens van je bankrekening.
Account verwijderen
Je kunt ook je volledige account verwijderen in de app. Ga hiervoor binnen de app naar het tandwieltje rechtsboven in het scherm. Kies daar voor “Account verwijderen” en volg de uitleg in de app. Sofie verwijdert dan jouw persoonlijke gegevens die je in de app hebt ingevuld, de bankrekening(en) en de bijbehorende transactiegegevens die aan jou als persoon zijn gekoppeld.
Lukt dit niet? Stuur dan een mailtje naar info@mijnsofie.nl en Sofie regelt het!
Meer informatie over hoe Sofie omgaat met jouw gegevens vind je in het privacybeleid.
Welke (financiële) gegevens ontvangt en bewaart Sofie van mijn bankrekening?
Sofie ontvangt en bewaart alleen de gegevens die noodzakelijk zijn om jou overzicht te geven over geldzaken. Voor betalingen zijn dat een categorie, transactienummer, datum, tijdstip en bedrag van je betaling.
Meer informatie over hoe Sofie omgaat met jouw gegevens vind je in het privacybeleid.
Wie is Invers B.V. en waarom werkt Sofie met dit bedrijf samen?
Invers B.V. is het technische bedrijf waar Sofie mee samenwerkt om jou een overzicht te geven van je inkomsten en uitgaven. Invers haalt jouw gegevens op bij jouw bank en heeft hier ook een vergunning voor. Vervolgens stuurt Invers deze gegevens door naar Sofie met een categorie en verwijdert daarna zelf alle transactiegegevens.
Meer informatie over welke rechten en taken Invers precies heeft vind je in het privacybeleid van Sofie. Wil je nog meer weten over Invers zelf? Neem dan hier een kijkje op de website van Invers!
De app van Sofie
Waar gebruik ik de app van Sofie voor?
Met Sofie krijg je inzicht in je geld en ga je aan de slag! Ontdek jouw doelen, houd simpel overzicht, krijg meer inzicht in je geldzaken, bekijk video’s en zet geld opzij.
Een uitgebreider overzicht van alle mogelijkheden in de app vind je hier!
Hoe werkt de potjes-functie?
Met Potjes creëer je eenvoudig een overzicht van je geld in digitale potjes. Houd bijvoorbeeld je spaardoelen bij, zet geld opzij voor pensioen, houd in een kasboek bij hoeveel je uitgeeft aan boodschappen of stel een kledingbudget in.
Je maakt de potjes persoonlijk en makkelijk te herkennen door het je eigen namen, kleuren en symbolen te geven.
Ook is het mogelijk om een bankrekening te verbinden aan je potje. Je krijgt dan automatisch een actie om het geld ook echt over te maken naar de rekening die bij het potje hoort.
Meer weten over Potjes? Bekijk hieronder de handige uitlegvideo van Sofie!
Hoe werken de automaatjes-functie?
Met een Automaatje zet je automatisch geld opzij op basis van een vast moment of plek! Op die manier maak je geld opzijzetten een gewoonte.
Jij beslist hoe je voor je gelddoelen spaart! Zo maak je bijvoorbeeld een Automaatje aan die elke dag € 2,- in een Spaarpotje voor de zomervakantie stopt. Of een Automaatje dat € 5,- opzijzet voor je pensioen, telkens wanneer je op je werk aankomt.
Meer weten over automaatjes? Bekijk hieronder de handige uitlegvideo van Sofie!
Hoe ontdek je (Spaar)doelen?
Bij Ontdek vind je genoeg ideeën voor jouw (Spaar)doelen. Waar zet jij geld voor opzij? Wat vind jij leuk? Wat vind jij belangrijk? En door welke doelen heb je hier geld voor over?
Doelen overnemen
Door op het doel te klikken, maak je hier meteen een potje van. Start bijvoorbeeld met het bijhouden van een kasboek voor het besparen op je boodschappen, een pensioenpotje om samen te stoppen met werken en een spaarpotje om uit eten te gaan.
Start klein
Een tip van Sofie: kies eerst 3 doelen! 1 leuk doel, 1 belangrijk doel en 1 doel waar je geld voor de eerste twee doelen vandaan haalt.
Zie je een (Spaar)doel dat je bevalt? Neem hem dan gemakkelijk over door op het doel te klikken en geef er je eigen draai aan! Wat ga jij doen? Verlaag je je vaste lasten zodat je met het gezin een dag op stap gaat en geld opzijzet voor een buffer?
Hoe ontdek je Versnellers?
Versnellers bieden je ideeën voor het aanmaken van een nieuw Automaatje. Onder Ontdek zoek je onder Versnellers op een toffe manier naar een Automaatje dat bij jou past. Alle Versnellers zijn ontworpen met de samenwerking van andere gebruikers. Wat doen zij om geld makkelijk te maken?
Klik op het duimpje omhoog om zelf ook te starten met een idee. Wil je graag een ander idee zien? Klik dan op het duimpje naar beneden.
Hoe werkt het acties-scherm?
Bij Acties zie je onder Doen alle acties die je nog moet uitvoeren. Deze Actie krijg je alleen als je een Potje hebt gekoppeld met een rekening. Als je een Automaatje aan ditzelfde Potje verbindt, krijg je een herinnering. Sofie toont dan hoeveel geld je moet overmaken naar een rekening en welk Automaatje hier bij hoort. Als je de Actie hebt uitgevoerd, vink je deze af.
Bij Acties zien je onder Klaar alle acties die je hebt uitgevoerd. Dit is bijvoorbeeld als je geld hebt overgemaakt naar een bankrekening. Je ziet het bijvoorbeeld ook als je het bedrag van je kassabon hebt ingevoerd voor het kasboek van je boodschappen.
Meer weten over het acties-scherm? Bekijk hieronder de handige uitlegvideo van Sofie!
Hoe werkt Inzicht?
Zodra je je bankrekening verbindt, geeft Sofie je inzicht in je inkomsten en uitgaven. Nu weet jij meteen hoeveel geld er naar je vaste lasten gaat!
Hoe verbind ik mijn betaalrekening?
Je verbindt je betaalrekening door 4 stappen te doorlopen:
- Onder Inzicht ga je akkoord met de privacyverklaring
- Je stelt een pincode in als extra beveiliging
- Je vult op de pagina van Invers in welke bankrekening(en) je wilt toevoegen
- Bij jouw bank geef je toestemming om jouw gegevens op te halen
Bijeenkomsten
Hoe meld ik me aan voor een bijeenkomst?
- Je meld je aan voor een bijeenkomst bij je werkgever als de app van Sofie niet ingezet wordt
- Als je recht hebt op een bijeenkomst en je hebt je code in de app ingevuld:
- Je wordt automatisch ingeschreven voor de juiste bijeenkomst van Sofie! Je ontvangt binnen twee weken een mail met een bevestiging met de datum en tijd. De bijeenkomsten om te starten met de app van Sofie zijn elke eerste woensdag van de maand van 9:00 uur tot 10:30 uur.
Let op: voor het plannen van de bijeenkomsten werkt Sofie samen met Calendly. Alle mails over de bijeenkomsten worden daardoor verzonden door notifications@calendly.com.
Heb je twee weken na het invullen van je code nog geen mail ontvangen? Controleer dan eerst de ongewenste e-mail. Vind je hier ook geen mail? Stuur Sofie dan even een mail op info@mijnsofie.nl. Sofie schrijft je dan in voor de bijeenkomst.
Ik kan niet. Kan ik naar een andere bijeenkomst?
Ja! Je wisselt eenvoudig van bijeenkomst door te klikken op de knop “Verplaatsen” onderaan de mail die je hebt ontvangen. Je wordt vervolgens automatisch doorgestuurd naar de boekingspagina van Sofie. Hier kies je uit de beschikbare dagen.
Heel handig: Als je via de “Verplaatsen”-knop een nieuwe datum kiest, word je automatisch afgemeld bij de vorige bijeenkomst.
Wat houden de bijeenkomsten van Sofie in?
Sofie biedt veel verschillende soorten bijeenkomsten aan, in samenwerking met haar zakenpartners, bijvoorbeeld:
- Rust in je geldzaken: start met Sofie! – In deze bijeenkomst vertelt oprichter en financieel adviseur Astrid Bruinsma-Eggink je alles wat je wil weten over de app van Sofie. Na de workshop ga je direct aan de slag met je geldzaken in de app!
- Besparen met FinanceQueen – In deze bijeenkomst kijk je samen met financieel expert Sabine Samsom naar je boodschappenbonnetje en ontvang je heel veel handige tips. Na de workshop weet je precies op welk gebied je nog geld kunt besparen!
- Verdienmodel verbeteren met the happy financial – In deze bijeenkomst ga je samen met financieel expert Marjan Heemskerk werken aan het verdienmodel van jouw bedrijf. Na de workshop ken je alle verbeterpunten en potentiële kansen voor jouw onderneming!
Wil je meer weten over een specifieke bijeenkomst, of wil je een bijeenkomst boeken? Stuur dan een mail naar info@mijnsofie.nl
Starten met Sofie
Hoe vul ik mijn code in om de premium app van Sofie te gebruiken?
Het invullen van je code voor de app van Sofie is erg simpel en kost niet meer dan 2 minuten. Klik hier voor meer (video)uitleg over het starten met Sofie!
Waar vind ik mijn code?
Je ontvangt jouw code voor Sofie in een mail van Sofie, jouw werkgever of hypotheekverstrekker.
Waar krijg ik hulp bij het starten met Sofie?
Sofie heeft een handige pagina met veel uitleg over het beginnen met Sofie gemaakt. Kom je er na het lezen van die uitleg nog steeds niet uit? Neem dan contact op via WhatsApp of stuur een mail naar info@mijnsofie.nl!
Daarnaast is er iedere eerste woensdag van de maand een bijeenkomst waarvoor je je online kan inschrijven.