Onderzoek naar duurzaam gedrag in samenwerking met Erasmus Universiteit

Duurzaam gedrag wordt tegenwoordig steeds meer afgedwongen. Plastic tasjes zijn al tijden niet meer de standaard, rietjes worden vervangen en ook op kleine flesjes en blikjes wordt nu statiegeld geheven. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen ook zelf verantwoordelijkheid nemen voor duurzaam gedrag dat niet binnen het ‘systeem’ wordt gestimuleerd?

Met die vraag gingen studenten van de Master-studie Behavioural Economics aan de Erasmus Universiteit Rotterdam in opdracht van Sofie aan de slag. Zij onderzochten welke gedragsaspecten een rol spelen bij het al dan niet aanschaffen van tweedehands kleding, en hoe je mensen zou kunnen stimuleren.

Wat is de situatie?

De mode-industrie is op een aantal vlakken schadelijk. Misstanden rondom kinderarbeid zijn in het verleden uitgebreid beschreven. Maar wat minder bekend is, is dat de mode-industrie 10% van de wereldwijde broeikasgassen uitstoot en jaarlijks 93 miljard kubieke liter water verbruikt.

Natuurlijk is groene mode afgelopen jaren in opkomst. Volgens BCG is de markt voor tweedehands kleding in de afgelopen jaren verdrievoudigd naar een totale waarde van €110 miljard.

Welk gedrag speelt een rol?

In het onderzoek is gekeken naar een aantal mogelijke blokkades voor het kopen van tweedehands kleding:

  1. Geen associatie met duurzaamheid
  2. Niet mijn verantwoordelijkheid
  3. Gebrek aan gemak

Opvallend genoeg werd door de studenten voor geen van de genoemde blokkades bewijs gevonden! Mensen associëren tweedehands kleding met duurzaamheid, zien de eigen verantwoordelijkheid en ook de gemaksfactor wordt niet als te blokkerend ervaren.

Wat kun je doen om de aankoop van tweedehandskleding nog meer te stimuleren?

Uit de verdiepende vragen kwam dat de primaire blokkade is dat mensen tweedehandskleding kunnen zien als onhygiënisch. Om dit weg te nemen is de volgende aanbeveling gedaan: maak gebruik van het autoriteitsprincipe, en geef een kwaliteits & “schoonheids”-label aan tweedehandskledingszaken.

Op die manier wek je vertrouwen bij de klant, en gaat deze eerder geloven dat tweedehandswinkels goed en schoon zijn! Simpel toch?

Veel dank aan Gijs, Ericka, Fionn, Han en Luna voor hun mooie onderzoek en goede presentatie!